Köpvillkor
Beställning
Beställning görs på vår hemsida www.melodyflowers.se, via mail/telefon eller i vår fysiska blomsterbutik. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpevillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp online inleds först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mailadress du angett. Vi förbehåller oss rätten att korrigera en beställning om leverans av någon anledning inte kan ske. Vid beställning i butik eller per telefon anses beställningen som bekräftad när vi mottagit er betalning.
Personuppgifter
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Personuppgiftsansvarig är Melody Flowers AB org. nr 559064-6906. Informationen du lämnar om dig själv används av Melody Flowers och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part utöver vad som krävs för att vi ska kunna fullgöra din beställning, t ex till butik på annan ort där leverans ska ske, till utförande budföretag eller för att uppfylla en rättslig skyldighet enligt lag eller domstolsbeslut.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Butik som levererar
Din beställning levereras av Melody Flowers inom Stockholm samt närförorter men kan komma att levereras av någon av våra floristkollegor vid leverans på annan ort. Har du valt alternativet `Hämta i butik´ så hämtas blommorna i vår butik på Roslagsgatan 25, 11355 Stockholm, mellan de aktuella öppettiderna. Se vår hemsida för aktuella öppettider eller kontakta butiken på 08-156464.
Kontakt med mottagaren före leverans
Levererande butik som utför din beställning kontaktar mottagaren före leverans för att säkerställa leveransen. Kontakt sker vanligtvis via telefon men kan också ske via SMS.
Leveranser inom Sverige
Beställer du vardagar före kl 12,00 och lördagar före kl 10,00 med hemleverans, kan vi leverera blommorna samma dag (undantaget orter som levererar med buss, postbil eller båt). Endast i undantagsfall sker leveranser på söndagar och helgdagar.
Om du gör din beställning efter angiven tid men vill ha den levererad samma dag, försöker vi självklart att få ut din beställning enligt dina önskemål, men den kan komma att levereras följande dag. Detta då vi inte kan ge några garantier kring leverans om vi får en beställning efter våra stopptider.
Budavgiften för hemleverans inom Sverige är 129 kr inkl moms. Avgiften är inte inkluderad i produktpriset. Väljer du att själv hämta beställningen i butik betalar du ingen budavgift.
Väljer du att hämta i butik och vill hämta din beställning samma dag behöver vi din beställning senast 2h innan önskad upphämtning (som sker under våra öppettider).
Vid större beställningar krävs längre framförhållning.
När du beställer blommor till begravning, så är det viktigt att ange den avlidnes namn, kyrka eller kapell, ort samt tid för begravningen. Beställningar till begravningar måste göras senast två vardagar före begravningen äger rum för att vi ska kunna garantera leverans. Får vi beställningen senare än så, gör vi vårt bästa för att kunna leverera enligt önskemål, men garanterar ingen leverans.
Leveranstider
Du som beställare har fullt ansvar för att alla uppgifter om mottagaren är fullständiga och korrekta. Eventuella felleveranser eller leveransförseningar som beror på felaktiga eller ofullständiga uppgifter, t.ex. utebliven portkod, ersätts inte. Butiken ringer till mottagaren för att säkerställa leveransen, t.ex. om det saknas portkod eller liknande. I samförstånd med mottagaren bedömer floristen om det, beroende på vädret eller av annat skäl, är möjligt att hänga blommorna på dörren eller lämna dem vid den angivna adressen, om inte skjuts leveransen upp till dess att vi kan leverera på ett säkert sätt.
Leveranssäkerhet
Vi kan inte garantera leveranser vid exakta tider, men vi gör alltid vårt yttersta för att ditt önskemål ska hållas. Leveranser görs vanligtvis vardagar kl:09-20 och lördagar kl:11-17. Leveranser till företag görs normalt före kl:16.30 under förutsättning att vi fått in ordern före kl:12.00 (lokala avvikelser kan förekomma). Vid speciella högtider som t ex Alla hjärtans dag har vi utökade/speciella leveranstider. Se hemsidan eller kontakta butik på 08-156464 för aktuell leveransinformation.
Väljer du att hämta i butik finns beställningen att hämta på vald leveransdag, 2h efter lagd beställning samma dag. (Gäller ej större beställningar.)
Leveranssätt
Vi levererar vanligtvis våra blommor med bud fram till mottagarens dörr. I vissa fall där vår närmsta butik ligger för långt bort måste vi dock använda andra leveranssätt. Om den ort som blommorna ska levereras till ligger utanför området för ordinarie leverans med bud, får du information om detta vid beställningen. Om leverans inte kan ske med bud kan den i stället komma att ske
- med buss.
Levererande butik ringer då upp mottagaren och bestämmer med vilken buss blommorna kommer att skickas. Mottagaren får då möta upp vid överenskommen busshållplats. På vissa platser lämnas paket av på förbestämda platser, så som bensinstationer eller lanthandlare.
- med lantbrevbärare (Postbil).
Till vissa mindre platser på landsbygden använder levererande butiker lantbrevbäraren. Dessa beställningar behöver vi oftast ett par dagar innan för att kunna utföra i tid, eftersom blombuden lämnas väldigt tidigt till lantbrevbäraren.
- med båt.
Till vissa skärgårdsöar levereras blommorna med båt. Levererande butik ringer då upp mottagaren och kommer överens om vilken båt blommorna kommer med. Båtbolagen lämnar oftast paketen direkt på bryggan, varför det kan vara bra att mottagaren möter upp när båten kommer.
- genom upphämtning i butik. Tyvärr finns det platser som vi inte kan leverera blommor till. I dessa fall ringer den lokala butiken upp mottagaren som får komma och hämta blommorna i butiken på avtalad tid.
Alternativa blommor/färg/form
Butiken gör alltid sitt yttersta för att motsvara den beställda produkten. Ibland är det emellertid inte möjligt att leverera exakt de blommor (eller färg) som du har beställt. I de fall butiken inte har en viss blomma eller produkt har de rätt ersätta med en likvärdig produkt. Detta innebär att de har rätt att ändra i en bukett så länge den fortfarande följer samma färg och form, alternativt samma känsla. Om du inte vill ha något annat alternativ, måste du ange det vid beställningen.
Bildexempel PÅ melodyflowers.se
På melodyflowers.se kan du se bildexempel på olika typer av buketter och tillbehör. Bilderna är dock inte en exakt återgivning av blommornas verkliga färger och former utan är att betrakta som illustrationer över hur blommorna kan se ut. Även andra avvikelser på modell/form/färg på kruka, vas eller andra tillbehör kan förekomma.
Bekräftelse
När du har slutfört din beställning på melodyflowers.se får du en automatisk orderbekräftelse per mail. Skulle uppgifterna inte stämma ber vi dig att omgående kontakta oss per telefon, 08-156464.
Retur/reklamation/ångerrätt
Kontakta Melody Flowers per telefon eller mail om du vill returnera en vara. Varor som returneras ska vara oanvända, i oskadat skick och ha alla etiketter kvar. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen.
Om du vill reklamera en vara ska du i första hand vända dig till den butik som har levererat varan. Vid reklamationer gäller bestämmelserna i Konsumentköplagen.
Blommor är färskvaror och enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller därför inte ångerrätt.
Leveransförbehåll
Melody Flowers förbehåller sig rätten att häva beställningsavtalet och avstå från att leverera blommorna om vi har skälig anledning att anta att mottagaren av blommorna inte önskar få dessa levererade. Melody Flowers förbehåller sig också rätten att neka order om innehållet i korttexten kan upplevas som kränkande eller obehaglig. I sådana fall har beställaren rätt att få pengarna tillbaka.
Force Majeure
Melody Flowers AB och våra samarbetspartners är inte skadeståndsskyldiga mot kund på grund av underlåtenhet eller dröjsmål som förorsakats av myndighets föreläggande, krig, uppror, eldsvåda, översvämning, naturkatastrofer eller annan händelse av genomgripande art varöver Melody Flowers AB eller samarbetspartners inte råder (force majeure).